Cuma, Eylül 22, 2006

Marzipan


Son gunlerdeki ilgi alanim marzipan.. Neler yapilir, nerelerde kullanilir falan filan.. O yuzden biraz onunla ilgili yazmak istiyorum.

Marzipanin dogusu hakkinda kesin bilgiler olmamakla birlikte bir gorus Iran'da dogdugunu ve Avrupa'ya Turkler tarafindan tanistirildigini soylemektedir. Baska bir gorus ise buna karsi cikiyor. Italya ya da Macaristan arasinda da bu konu sorun halindedir. Ikisi de kendisine ait oldugunu savunmakta. Belcikalilar da kendilerinin buldugunu soyluyormus eksisozluk'teki bir tanima gore ama ekleme de var; badem agacinin olmadigi yerde bu iddia fazla iddiali kaliyor tabi. Sonralari ise Almanya'ya has bir spesiyal haline geliyor marzipan. Esas olarak badem ve sekerden yapiliyor, bazilari icine aroma etkisi icin gulsuyu de koymaktadir. Ama orjinal tarifte gulsuyu yoktur.

Is dunyasinda ise marzipan sinifi, en ust kademe yoneticilerden once gelen idari kadro demekmis. Bunun aciklamasi da bazi pastalarda en ustteki kremadan once gelen bir kat marzipan tabakasidir.

Bildigim kadari ile Turkiye'de marzipan bulmak buradaki kadar kolay degil maalesef. Bu durumda ya evde yapabiliriz ya da yurtdisinda yasayan ya da oralara giden arkadaslarimiza siparis verebiliriz :) Aslinda Beyaz Firin'da satildigini okudum forumlardan birinde ama kilosunun 84 ytl oldgunu da okuyunca aradigimiz sey bu degil dedim. Zira burada 150 gr'lik paket 1.5 euro civarinda, yani kilosu yaklasik olarak 20 ytl. Bir de Bebek Badem Ezmesi diye minik bir dukkan var Bebek sahilde ancak uyarayim fiyatlar hic de minik degil orada da. Bir de zaten onlar badem ezmesi, marzipan degil. Aradaki fark da badem oranindan geliyor.

Marzipan kullanarak neler yapabiliriz?

Aslinda marzipan sade bile yenilebilir, cunku oldukca lezzetli bana gore. Cunku ben bir bademseverim :) Ama marzipan tabi ki farkli tatlilarda degisik aromasi ile ilginc bir malzeme olarak kullanilabilir. Ben bugune kadar uc uygulamada kullandim. Birincisi esimin dogumgunu pastasinin ustune gul ve yapraklar yaptim. Ikinci olarak da marzipanli trufflar hazirladim, hem cok lezzetli hem de cok orjinal oldular. Ayrica damak tadi da bana biraktigi yorumlardan birinde kokos yaptigindan bahsetmis. ucuncu olarak da marzipanli tosbikler (tarifi yakinda geliyor). Bunun disinda daha neler neler yapilmaz ki marzipandan? Kurabiyeler, turtalar, kekler.. Tamamen hayal gucumuze kaliyor yapabileceklerimiz. Belcika'da ilk kez yedigim "frangipane" adindaki kekler de marzipandan ya da badem unundan yapiliyormus onu da bu arastirmalarim sirasinda ogrendim, sizlerle de paylasayim istedim. Hos bir badem esansi var bu kekimsi seylerde.. (yandaki resim belcikanin en guzel hazir wafflelarini yapan Lotus frangipane resmidir)

Bunun yanisira marzipandan cesitli sekiller yapilip susleme amacli kullanilabilir. Mesela gida boyasi kullanarak havuclar yapilabilir, havuclu kekleri suslemek icin. Marzipanin onemli bir noktasi kullanmadiginiz zaman hemen bir strece sarip oyle bekletmeniz, aksi takdirde dis yuzeyi kuruyabilir (badem miktarina bagli olarak). En uygun calisma sicakligi ise oda sicakligi (22-23 derece). Kullanmadiginiz donemlerde dolapta bekletebilirsiniz. Susleme ile ilgili bilgilere daha sonra deginecegim.

Marzipanli Truff Tarifi - 1
100 ml krema
150 gr cikolata (ben aci cikolata kullandim)
75 ml marzipan
Suslemek icin hindistancevizi, kakao ya da sus sekerleri

Krema kaynatilir, kucuk kucuk dogranmis cikolata kremanin icinde eritilir ve biraz ilinmasi icin beklenir. Marzipandan kucuk toplar yapilir. Once cikolataya sonra da istenen susleme malzemesine bulanir.

(bunlari pastanin gullerinden arta kalan marzipandan yapmistim, gayet de guzel olmuslardi)

Marzipanli Truff Tarifi - 2
Malzemeler usteki ile ayni ama marzipanla cikolata ayri iki bolge olmasin diyorsaniz eger o zaman once marzipan rendelenir, ustune cikolata kucuk kucuk dogranir ve krema eklenerek ben mari (sicak suyun icinde baska bir kabin icine oturtularak) eritilir. Biraz soguduktan sonra elle sekillendirilir ve susleme malzemesi ile ustu kaplanir. Bu sekilde yaparsaniz icine ince dovulmus badem de ekleyebilirsiniz.

Marzipanli Tosbikler
Marzipanli tosbikler (isim anneleri benim) internetten buldugum tarifle biraz oynayarak elde ettigim guzel kurabiyeler.. Ama fotograflar ve tarif baska bir postun konusu olsun derim ben.. Ben sonuctan oldukca memnun kaldim ama esim biraz sert buldu kurabiyeleri ama zaten bunlara kurabiye yerine biskuvi demek daha uygun olabilir..

Marzipan ile pasta susleme
Pasta suslemek icin marzipan seker hamuru yerine kullanilabilir. Ben gida boyasini pek eve sokmayan biriyim, o yuzden dogal renklendirmeler daha cok hosuma gidiyor. Pasta yaparken gul sekillerini pembe yapmak istemistim ve o nedenle de marzipani nisasta ve sekerle pisirdigim bogurtlenle karistirdim ama istedigim gibi sonuc elde edemedim. Hem parlak degildi ortaya cikan hamur hem de renk istedigim koyulukta degildi. Sonra cok az cilek receli ile denedim ama gene bekledigim gibi bir sonuc elde edemeyince erittigim cikolata ile karistirdim marzipani. Eger renkli figurler yapacaksaniz sanirim gida boyasi kacinilmaz.

Marzipan kolay sekillendirilebilen bir hamur ama ayrica ele cok kolay yapisiyor. Bu nedenle calisirken bence latex eldivenler cok ise yarayabilir. Bir de dokusunun puruzsuz olmasi icin ben hep buzdolabi posetinin altina koyup hamuru, o sekilde sekillendiriyorum.

Suslemenin gorsel fotograflarini, ipuclarini da bir dahaki posta birakiyorum. Kutuphaneden aldigim kitaptaki ilginc teknikleri sizlerle paylasacagim..

Marzipan bebekler efsanesi
Bir ara mail yoluyla marzipandan yapilmis superotesi bebekler dolasiyordu internet ortaminda. Ama gercekten harika figureler, avuc icine sigan acayip guzel bebekler hepsi farkli duruslarda falan filan. marzipani arastirirken farkettim ki efsaneymis, aslinda marzipandan degil de baska bir malzemeden (polimer kil ve resin) Camille Allen tarafindan yapilmis. Bakmak isterseniz adres soyle: http://www3.telus.net/camilleallen/camilleallen/index.htm. Ama tabi gene de sanata hayran kalmamak mumkun degil.


Gelecek postun konusu:
Marzipanli tosbikler nasil yapilir?
Evde Marzipan nasil yapabiliriz?
Marzipan pasta suslemesinde hangi tekniklerle nasil kullanilir?

17 yorum:

Bezen Hindistan dedi ki...

Marzipani cok severim. Badem ve bademli herseye bayilirim zaten. verdigin tarifleri en kisa zamanda deneyecegim. Marzipan yapimi ve susleme teknikleri ile ilgini yazini heyecanla bekliyorum. Eline saglik:)

Behiye dedi ki...

Evrenciğim, ben de marzipanın nasıl kullanılacağını merak ediyordum. Çok iyi olmuş bu konu, teşekkürler.

Adsız dedi ki...

Merhaba,ben de gelecek konuyu sabırsızlıkla bekleyenlerdenim.Nasıl yapıldığını ve süsleme tekniklerini merak ediyorum.Bu malzeme ile pastalarımız çok daha albenili olucaktır.Pasta süslemesinde kullanılırken şeker hamuru ile marzipan arasında fark var mı?

Adsız dedi ki...

Merhaba Evren Merzipanı bende çok merak ediyordum verdiğin bilgiler için teşekkürler bir dahaki yazını bekliyorum özellikle süsleme için kullanımını :) hayırlı ramazanlar diliyorum iyi akşamlar.Özge

Adsız dedi ki...

Selam Evren,
Ben de bir badem delisi oldugum icin marzipani ele alman beni de cok mutlu etti. Bu arada etkinlik konusu icin henuz bir sey belirlemediysen "badem"i secmeyi dusunmez misin?
Aysegul

Evren Yasa dedi ki...

Herkesin bu kadar badem seviyor olmasi beni cok mutlu etti.. cunku ben de tam bir bademseverim :)

Sibel senin sorunu cevaplandirayım oncelikle, seker hamuru ile ben hic calismadim ama marzipanin tamamen dogal yenebilir birsey olmasi beni ona dogru itiyor. Cunku seker hamurunu yemek nedense cok guzel bir tat olurmus gibi gelmiyor bana. Bir de marzipan seker hamuru gibi kupkuru olmuyor yerken. Ben sonuctan gayet memnundum.

Aysegul, guzel bir konu onerisinde bulunmussun aslinda ama ben aslinda kararimi vermistim o konuda, umarim benim sectigimi de seversiniz.. simdilik soylemiyorum surpriz olsun :)

Damak Tadı dedi ki...

Canım muhteşem ya bunlar harikasın inan..Çok severim hemde çokkkk.O kadar da tarif var ki bende Marzipan olmadığı için yapamıyordum.Kokos yaptın mı hiç??Dene harika oluyor dilersen sana tarifini de verebilirim.Gerçi sende yığınla tarif vardır.Öyle mutlu oldum ki anlatamam sana çocuklar gibi sevindim inan.Çünki çok severim hemde çokkkk..

Canım ellerine gönlüne sağlık bana bu güzelliklerle yaşattığın mutluluk için..

Sevgiyle kal her daim..

Gül

Evren Yasa dedi ki...

Sevgili Gul, bende bir kokos tarifi var ama hic denemedim, sendeki tarifi de verirsen sevinirim, deneyebilirim hazir elimde marzipan da varken.. Bu kadar memnun olmana ben de cok sevindim, umarim sen de denersin bu tariflerden..

Damak Tadı dedi ki...

Canım denemek istiyorum da marzipan'ı bulma şansım yok.))Ben sana kokos tarifini veririm canım.
Orjinal Alman.)))


Sevgiyle kal canım..

Evren Yasa dedi ki...

Gulcum, bekliyorum senden kokos tarifini, bu ara esimle biraz dikkat edelim diyoruz ama ilerleyen gunlerde yapabilirim bir ara. Ben ilerleyen gunlerde marzipan tarifleri yazacagim belki onlardan biri ile denersin tarifleri..

NiNo dedi ki...

cok gzuel gorunuyor marzipanlar ellerinzie saglik

Evren Yasa dedi ki...

tesekkur ederim nino, begenmene sevindim.

Aylin dedi ki...

ben aylardır aseriyorum marzipana :/tarifi yazmanı dört gözle bekliyorum , aksi taktirde acilen almanyadan birilerini çagırıcam.!.Trufflar da süper gözüküyo ama yapmanın yolu marzipan tarifinden geçiyor:)sabırsızlıkla bekliyorum

Evren Yasa dedi ki...

Aksam elimdeki kaynaklara bakip yazmaya calisirim, yalniz ben burada hazir buldugum icin hic evde yapmadim o yuzden garantili tarif olmayabilir en azindan denemekte fayda olabilir ama.

Adsız dedi ki...

marzipan nerelerde satılıyor

Evren Yasa dedi ki...

Adsiz yorumcu, ben Belcika'da yasadigim icin her yerde bulabiliyorum kolaylikla. Normal supermarketlerde cikolata reyonlarinda bulunuyor. Hem de cok pahali olmayan bir sey.. Turkiye'de badem ezmesi diye satiliyor olabilir. Bildigim tek yer de Bebek'teki yer ama orada cok pahali kilosu, alip susleme malzemesi olarak kullanilmaz.

sibel akkaya dedi ki...

anthon berg in marzipan çikolatalarının tadını da bi denemelisiniz. şampanya ve çilek bu kadarmı uyumlu marzipan ve çikolata ile harmanlanır. mükemmeller